- CZYM JEST ZGŁOSZENIE WIERZYTELNOŚCI?
Zgłoszenie wierzytelności jest środkiem umożliwiającym odzyskanie wierzytelności od podmiotu wobec, którego doszło do ogłoszenia upadłości.
- KTO POWINIEN DOKONAĆ ZGŁOSZENIA WIERZYTELNOŚCI?
Zgłoszeniu w ramach postępowania upadłościowego podlegają wierzytelności upadłościowe tzn. takie które powstały przed dniem ogłoszeniem upadłości.
Do dokonania zgłoszenia wierzytelności uprawniony jest wierzyciel osobisty, czyli podmiot, który ma prawo do odzyskania należnych środków bezpośrednio z majątku osobistego dłużnika.
Uprawnienie do zgłoszenia wierzytelności przysługuje również wierzycielowi rzeczowemu, którego wierzytelność jest zabezpieczona hipoteką, zastawem, zastawem rejestrowym, zastawem skarbowym, hipoteką morską lub przez inny wpis w księdze wieczystej lub rejestrze okrętowym. Co należy podkreślić, jeżeli wierzyciel nie dokona jej zgłoszenia, zostanie ona umieszczone na liście wierzytelności z urzędu.
- JAKIE INFORMACJE POWINNO ZAWIERAĆ ZGŁOSZENIE WIERZYTELNOŚCI?
W zgłoszeniu wierzytelności należy podać następujące informacje:
1. imię i nazwisko wierzyciela albo jego nazwę oraz numer PESEL albo numer w Krajowym Rejestrze Sądowym, a w przypadku ich braku – inne dane umożliwiające jego jednoznaczną identyfikację oraz firmę, pod którą działa wierzyciel będący przedsiębiorcą, miejsce zamieszkania albo siedzibę, adres oraz NIP, jeżeli wierzyciel ma taki numer;
2. określenie wierzytelności wraz z należnościami ubocznymi oraz wartość wierzytelności niepieniężnej;
3. dowody stwierdzające istnienie wierzytelności; jeżeli wierzytelność została uznana w spisie wierzytelności sporządzonym w postępowaniu restrukturyzacyjnym, wystarczające jest powołanie się na tę okoliczność;
4. kategorię, do której wierzytelność ma być zaliczona;
5. zabezpieczenia związane z wierzytelnością;
6. w razie zgłoszenia wierzytelności, w stosunku do której upadły nie jest dłużnikiem osobistym, przedmiot zabezpieczenia, z którego wierzytelność podlega zaspokojeniu;
7. stan sprawy, jeżeli co do wierzytelności toczy się postępowanie sądowe, administracyjne, sądowoadministracyjne lub przed sądem polubownym;
8. numer rachunku bankowego wierzyciela, jeżeli wierzyciel posiada taki rachunek.
Jeżeli zgłoszenie wierzytelności nie odpowiada warunkom formalnym pisma procesowego oraz nie jest zgodne z przepisami Ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. Prawo upadłościowe syndyk wzywa wierzyciela do uzupełnienia zgłoszenia wierzytelności w terminie 7 dni. Brak uzupełnienia zgłoszenia wierzytelności we wskazanym terminie spowoduje, iż syndyk dokona zwrotu zgłoszenia.
- JAK DOKONAĆ ZGŁOSZENIA WIERZYTELNOŚCI?
Zgłoszenie wierzytelności możliwe jest wyłącznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego Krajowy Rejestr Zadłużonych.
Instrukcja zgłaszania wierzytelności w postępowaniu upadłościowym dostępna jest pod linkiem:
- KIEDY NALEŻY DOKONAĆ ZGŁOSZENIA WIERZYTELNOŚCI?
Zgłoszenie wierzytelności powinno nastąpić w terminie 30 dni od obwieszczenia o upadłości w Krajowym Rejestrze Zadłużonych.
- JAKIE SĄ KONSEKWENCJE NIE ZGŁOSZENIA WIERZYTELNOŚCI W WYZNACZONYM TERMINIE?
W przypadku wierzyciela, który nie zgłosił wierzytelności w terminie a postępowanie upadłościowe nie zostało zakończone, możliwe jest dokonanie zgłoszenia wierzytelności, jednakże od takiego zgłoszenia należy uiścić zryczałtowane koszty postępowania upadłościowego. Zryczałtowane koszty postępowania stanowią równowartość 15% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w trzecim kwartale roku poprzedniego, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
Jeżeli natomiast postępowanie upadłościowe zostało zakończone poprzez ustalenie planu spłaty lub umorzenie całości zobowiązań, wierzyciel który nie zgłosił wierzytelności pozbawiony zostaje możliwości dochodzenia należności, gdyż z mocy prawa ulega ona umorzeniu.
Z uwagi na powyższe tak istotnym jest, aby w sposób prawidłowy oraz zgodny z przepisami Ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. Prawo upadłościowe dokonać zgłoszenia wierzytelności, której dochodzenie w drodze postępowania upadłościowego może okazać się jedyną szansą na odzyskanie należności.
Kancelaria od lat świadczy usługi związane z monitoringiem kontrahentów oraz reprezentacją wierzycieli w postępowaniach upadłościowych, w tym również dokonywania zgłoszeń wierzytelności. Po więcej informacji zapraszamy do kontaktu z kancelarią pod nr: +48 61 843 85 32 lub adresem e-mail: kancelaria@br-kancelaria.pl.